kolmekümnes nädal: tagasi koju ja kooli

LØRDAG§LAUPÄEV 05.03.2022

Täna oli pilvine ning tuli lund ja vihma. Täna oli ka viimane päev Trondheimis. Merete oli meile aja reserveerinud ühes Egoni restorani tornis. Seal oli korrus, mis keerles! 360 kraadi võttis umbes tund aega aega. Sõime pitsat ja nautisime vaadet. Peale seda läksime Nidari muuseumisse/laoväljamüügipoodi. Nidar on nagu Norra Kalev. Mina ostsin siis Eesti perele ikoonilist Norra kraami ja maitseid, mida ma Eestist pole saanud. Sofie leidis, et Nidarosdommenis oli kell 13:30 "orelimeditatsioon". See läks otseloomulikult meie plaani, sest need orelid seal olid ju nii suured ja tahtsime ka neid kuulda. See aga oli minu jaoks rohkem meditatsioon kui orel ja jäin oreli saatel hoopis magama. Peale seda läksime Trondheimi teaduskeskusesse, kus prioriteediks oli planetaarium. See osutus väga lõbusaks. See onu, kes seda n-ö juhtis oli väga naljakas ja tegi apsakaid. Näppisime seal igast masinaid ja järsku oligi kell viie paiku, kui pidime Trondheimiga hüvasti jätma. Me ei sõitnud tagasi samat teed pidi, mis tulime, vaid seekord sõitsime Østerdaleni naaberoru Gudbrandsdaleni pidi. Sinna tee peale jääb ka Dovre mäed, mille järgi on ka tulnud see Griegi pala. Loomulikult kuulasime seda. Kahjuks sõitsime nii hilja, et kõige vingemad mäed jäid kahjuks pimeduse tõttu nägemata. Vahepeal olid mäed nii kõrged, et kuu kadus nende taha. Nägime isegi natuke virmalisi! Kõigepealt mingi minutikese halle triipe (jah, me oleme kindlad, et need olid virmalised) ja pärast Lillehammeri kohal rohelist laiutavat kuma. Sain ka magada, sest enam polnud vaja silmi lahti hoida ju, midagi ei näinud. Kell 11 olime tagasi Hamaris. Ööbisin Sofie juures, neil on üks külaliste tuba.

Trondheimis oli väga suur jalakäijate liiklus. Kesklinn oli paksult rahvast täis igal hetkel. Mõistsin lõpuks, miks norrakad pitsale kastmeid panevad. Ma maitsesin pitsat küüslaugukastmega ja peale seda mu pitsa uppus selles.











SØNDAG§PÜHAPÄEV 06.03.2022

Päeval kärutasin tagasi Elverumi. Mingi tunnikese matsin blogi alla. See oli ju palju teksti ja pilte. Külas käis Britt ning sõime burgerit ja küpsiseid. Mängisin Genshini ja vaatasin ära poolteist filmi. Ma olen ühed püksid ära kaotanud. Konkreetselt. Terve maja läbi otsitud, aga need on nagu õhku haihtunud.

MANDAG§ESMASPÄEV 07.03.2022

Ärkasin kell 4, et inglise keele kodutööd teha ja esimene tund oli prantsa. Analüüsisime mingit sõjast rääkivat laulu. Teine oli norsk, kus rääkisime sõjast ja uurisime, mis selle põhjused on. Söögivahetunnis harjutasime inka paarilisega esitlust. Meie esitlus rääkis Cherokee hõimust. Tund algas ja vat, ei esitanudki. Arvame, et õpetaja unustas meid, meie ei virise. Tunni teema oli põlisameeriklaste kujutamine meedias ja vaatasime ära ühe dokumentaali. Viimane tund oli matemaatika, kus ma sain mingi 10 minutiga kõik tehtud ja siis oli minu jaoks vaba tund. Istusin telefonis, lugesin teiste blogisid ja kirjutasin enda oma (tere). Kodus mängisin Skylinesi ja vaatasin ära poolteist filmi.

Norras pole mingit korda paberitega. Eestis õpetajad kontrollivad mappe, aga siin jäetakse kõik klassi laudadele ja siis need nagu päriselt ka jäävad sinna mitmeks nädalaks. Ma olen kasutanud teiste unustatud lehti mitu korda sodimiseks. Täna rottisin kellegi töölehe ära, kus oli Norra dialektidest kirjas. Kui ta siin niimoodi vedeleb, siis ega teda enam tagasi ei tahta. Õpikute eest kantakse rohkem hoolt, aga neid unustatakse ja mõnusalt. 

Kas ma olen rääkinud sellest, et Norras on täiesti normaalne käia paksu talvejopega terve päeva, rääkimata siis vahetusjalanõudest, mis Eestis on ju kohustuslikud, aga siin nad krimpsutavad kulmu, kui ma neile sellest räägin?


TIRSDAG§TEISIPÄEV 08.03.2022

Esimene tund oli psühholoogia, kus ma ei teinud väga midagi, polnud tuju. Võtsime uue teema "kuidas toimub õppimine?" Siis tuli vabatund, kus me sõime ja logelesime. Siis tuli kaks ajalootundi (180 min), kus jätkasime eelmine kord alustatud podcasti jaoks ette valmistamisega. Poole tunni pealt läks aga nett ära ja siis tuli jälle hunnik logelemist ja igavlemist. Küsisin pinginaabrilt mulle pärsia keelt õpetada. Kodus mängisin Skylinesi ja passisin Youtube'is. Sõime õhtusöögiks vahvleid. Proovisin vahvlit või ja juustuga, polnud nii maitsev.

Norras on nii, et õpetajal pole oma klassiruumi, vaid käib klassiruumide vahel ringi nagu õpilasedki. Ma arvan, et see oleks palju loogilisem, kui õpetajatel oleks oma klass nagu Eestis on. Siis nad saavad üles panna plakateid ja teab alati, kust neid leida. Selle tõttu on siin kõik klassiruumid tühjate valgete seintega ja õpetajad on oma osakonnas, kuhu õpilased minna ei tohi.


ONSDAG§KOLMAPÄEV 09.03.2022

Esimene tund oli vaba, seega läksin kaksikute ja Tom Arildiga bussile. Esimene tund oli kommunikatsioon, kus pidime grupiga tulevaseks tööks ette valmistuma. Teine tund oli inka, kus saime tunni oma projektiga töötamiseks. Mälu värskenduseks olen mina oma teemaks valinud Uurali rahvad ja nende uurimine. See peab lõpuks tulema siuke 2000 sõnaline. Tead, ma ei kahtle, et ma sellega hakkama saan. See on väga huvitav teema ja mul on terve eraldi leht ideede jaoks. Viimane tund oli prantsa, kus saime teada, et peame esitluse tegema. Terve tund arutasime selle logistikat. Minu grupiliikmeks sai jälle Ingrid (see, kellega ka inkas Cherokee esitlust tegin), kes niigi juba põhimõtteliselt pinginaaber on ja üks lamp poiss klassi teisest otsast. Kui tund sai läbi, küsis õpetaja mult eesti keele kohta. Tahtis, et ma demonstreeriks talle natuke, eks siis näitasin. Ta oli väga-väga üllatunud kui lihtne oli seda lugeda. Ma kirjutasin, ta luges, ma ütlesin "mhm" ja ta vaatas üllatunud näoga otsa. Aga siis tulid käänded. Igatahes see oli lõbus. Ta rääkis ka, et ta on tegelikult sündinud Guadalope'il! Vau! Kodus tegelesin inka projektiga terve õhta. Täpsemalt ungarlastega ja nende olemasolust Slovakkias.


TORSDAG§NELJAPÄEV 10.03.2022

Esimene tund oli kommunikatsioon, kus saime tegelikult aega tegeleda tulevase tööga, aga ma tegin inkat hoopis sel ajal. Teine tund oli psühholoogia, kus ma jällegi ei vinninud midagi väga teha. Rääkisime Pavlovi koerast ja mingist Väiksest Albertist. Kolmas oli keka, kus me mängisime erinevaid mänge. Viimane oli norra keel, kus me saime uue istumisplaani ja mulle see ei meeldi. Mind paigutati täpselt selle ühe inimese kõrvale, kes on mu vastu ebaviisakas. Pidime luuletusi analüüsima. Kodus sai õhtusöögiks fiskegratengi (ühte mu lemparit) ja läksime Tomase vanemate juurde kohvitama. Saime Elleni (vanaema) VÄRSKELT küpsetatud saiakesi. No mis asja, mul on tunne, et see oli esimene kord, kui ma sain sellist saiakest, no nii hea oli. Norrakad oskavad soome keeles öelda "perkele" ja "saatana" ning nad tunnevad Andrus Veerpalu. Dagfinn (vanaisa) hääldas ta nime aga "annešš väärpalü", arvates, et ta nimi on vist Anders, kuna see hääldatakse Norras kui Annešš. Kodus tagasi kirjutasin blogi ja jätkasin inkaga.

FREDAG§REEDE 11.03.2022

Mul oli täna terve päev norski fagdag. See oli skriveøkt (kirjutustund) ehk siis terve päeva kirjutasime teksti. Pidime võrdlema üht vana luuletust ja tänapäeva laulu. Võrdlema nende vormi ja teemat. Kell 1 oli mul aga aeg panga juures, seega sain varem ära. Teel panka nägin, et peatänav oli ainult jalakäijatele ja igast putkad olid püsti pandud. Igal pool müüdi põdravorste ja traktoreid. Laat oli jõudnud Elverumi. Pangas sain endale Norra pangakonto ja pangakaardi. Aga ma ei saa nendega veel endale Vippsi (kõige lihtsamat raha ylekandmisäppi teha, sest mul pole Norra numbrit. Nojah. Kodus tähistasime taco-fredagi. Tegin edasi inkat, surfasin Youtube'is ja mängisin Geoguessrit. 

Kuna nüüd on kiisud kastreeritud, harjutame neid õuekassideks. Praegu ainult Tiiger on õuest huvitatud ja proovib õues käia. Nad saavad nüüd ka WC's käia (see on välisukse kõrval, seepärast nad varem ei saanud seal käia) ja sellepärast ongi pilte nüüd kassist vetsus. Tomas teab Otepääd (hääldab loomulikult valesti), kuna ta jälgib kogu aeg igast sporte. Kui tema saab kanalit valida, siis see on alati mingi sport.



Kommentaarid