kuueteistkümnes nädal: Lillehammer ja Oslo

 LØRDAG§LAUPÄEV 27.11.2021

Lillehammeri päev! Kella 9 ringis tuli mulle järgi mu piirkonnajuht (piirkonnajuht on organisatsiooni poolt üks isik, kes vastutab meie eest põhimõtteliselt) Hans oma Tesla ja naisega. Mis asi see auto on. Ongi päriselt isesõitev, mis asja. Võtsime ka peale Anja (Šveits) ja kimasime Irenele (Itaalia) külla. Lena (Saksamaa) oli juba seal tal külas. Sõime Lena ja Irene tehtud kukleid ja Anja šveitsi "piparkooki", aga see oli päris kook kohev-pehme koos maitseainetega. Maitses kuidagi nagu lagrits. Läksime siis kõik koos k.a Irene vahetuspere Maihaugeni vabaõhumuuseumi (12. nädal käisin Maihaugenis ise) jõuluturgu avastamas. Lillehammer on väga turistikas linn. Nad teevad endale karuteene sellega, et kõikides turuputkades sai maksta ainult nende ülihõlpsa raha ülekandmis rakenduse Vippsiga, mida välismaalased endale ilma norra isikukoodi ja pangakontota hankida ei saa. Ühesõnaga, me ei saanud midagi osta. Ülikõva jõulumeeleolu oli küll. Muideks, see film, mida ma kaks nädalat tagasi kinos käisin vaatamas "Tre nøtter til Askepott", filmiti osaliselt Maihaugenis. Käisime uurisime siis need võtteplatsikohad ka üle. Võrreldes mu esimese Maihaugeni käiguga olid mõned teised majad lahti ning need olid seest muudetud jõuluteemalisteks e need näitasid siis näiteks keskaja Norra jõule. Kodus tagasi vaatasin "Maskoramat" ja peale seda hakkas Norra muusika auhindade mingi jagamine, selle vaatasin ka ära. Hull ikka, et iga artist, iga auhinnaüleandja on tuttav lihtsalt. Peaauhinna võitis juhuslikult Hamarist pärit räppar.

Lõbus fakt: norrakad armastavad lagritsat. Lõbus fakt: laupäevad on kommipäevad, võib-olla ainus päev nädalas, kui norra lapsed võivad kommi süüa. Ja see on nii üle terve Norra juba mitukümmend aastat (ei tea, millal algas). Valus fakt: Norra on ülikallis riik.




SØNDAG§PÜHAPÄEV 28.11.2021

Teate, ma ei teinud midagi. Istusin Tiktokis terve päev, ootasin, et mul tuleks koolitööde isu peale. Ei tulnud. Vaatasin nalja pärast "The great British bake offi".

MANDAG§ESMASPÄEV 29.11.2021

Tõmbasin lõpuks parka ja talvesaapad jalga, järsku on väga külmaks läinud. Päeval oli -9 kraadi. Täna oli mul sotsioloogia, kus proovisime leida vastust küsimusele "Mis on Norra kultuur?". Õpetaja ja teised said mult paar uut ideed. Filosoofias oli Sofie täna haige, seega ma tegin päriselt tööd Platoni esitluse kallal haha. Mata oli mata ja norskis alustasime kirjandi kirjutamist. Teema on au ja häbi ning peame tooma näited norrøn (Norra ja Islandi kultuur 800-1300) saagadest, modernsetest Norra sarjadest, lauludest jne. Lebo 😎

Kodus hängisin natuke perega. Sõime kooki ja pytt-i-pannet. Eesti mõistes oleks see praetud kartulid, aga lihtsalt väikestes kuubikutena. Ma igatsesin kiirnuudleid, seega taaskülastasin neid. Ülejäänud õhtu läks minu emo-esitluse arendamisele. Maksuamet saatis mulle kirja mu Norra isikukoodiga, eks aeg tegeleda pangakonto hankimisega. Pesin ka pesu.

TIRSDAG§TEISIPÄEV 30.11.2021

Esimene oli kommunikatsioonitund, kus ma esitasin oma emode esitlust. Õpetajale väga meeldis, andis hindeks 5/6. Võtsime nüüd kommunikatsiooni teema ette. Mu lauast ühe vahe kaugusel istub üks kolmene grupp, kes juba teist korda ahhetab mu selle tunni hinnete üle. Uurisid mu esitlust. Siis oli prantsa, kus oli me aasta esimene sõnadetöö, lebo 😎. Viimaseks oli klassijuhatajatund, kus Åste tõi šokolaadikooki. Soojemate ilmadega sai iga tund jäätist, nüüd saab ainult šokolaadikooki. Küsisin sotsioloogia õpetajalt, kas ma võin teha Eestist esitluse, kuna meil on praegu kultuuriteema seal tunis. Vastus oli üks entusiastlik "jah" ja kodus hakkasin sellega kohe tegelema. Kasutasin seda samat, mida kasutasin ka kommitunnis, aga mõningate muudatustega. Kell 18 oli järjekordne norra keele kursus. Appi, õudne. Ma nihverdasin end varem vabaks. Ülejäänud õhtu läks Youtube'i vaatamiseks.


ONSDAG§KOLMAPÄEV 01.12.2021

Appi esimene detsember. Ei-noh, täitsa talv on tõesti õues. Esimene oli keka ja teine oli norsk, kus jätkasime esmaspäevast kirjutist. Söögivahetunnis esitasin kähku Camillale oma Eesti esitlust ja siis kimasin klassijuhatajavestlusele. Silje tuli ka, rääkisime mu hinnetest, kapiintsidendist ja kuidas mul läheb jne. Elisabet (klassijuss) mainis, et ta on kuulnud kuulujutte, et ma olen naljakas, mis asja. See läbi, läksin edasi sotsiosse. Rääkisime üle, mis on Norra kultuur ja siis oli minu aeg särada. Esitlus läks väga hästi ja inimesed olid uudishimulikud ja küsisid palju küsimusi. See oli lõbus. Peale seda läksime Sofiega linna kõhtusid täitma. See Kreeka koht langes meie ohvriks. Ma arvan, et saan kindlalt öelda, et gyros on parem kui kebab. Kolasime CC's (kohalik ostukeskus või siis Theodori lemmikkirjeldus "Norra suurim CC"), üks jõulukalender oli mult puudu. Kell 4 mängisime koos üht kaardimängu, kus lugesime erinevaid olukordi ja vastuste järgi saime punkte selle kohta kui norrakad me oleme. Sofie juhtis kõvasti. Täna ei tulnud Oskarit ja Ragnhildi. Peale seda mängu läks Sofie trenni ja mängisin suvakatega üht kolooniateloomise mängu. Tegevus toimus Lõuna-Euroopas, pidi vahetama ja ehitama. Kahjuks ma ei jõudnud lõpetada - mulle tuldi varem järgi. Kodus vaatasin Youtube'i ja planeerisin natuke homset.

Norras on päkapikkude ja jõuluvana mõiste erinev. Nisse on sõna, mis haldab igast erinevaid päkapikukesi nii häid kui ka halbu. Kui meil toob päkapikk hommikuti kommi, siis siin majas elab rampenisse, kes teeb hoopis pättuseid. Näiteks eelmine aasta joonistas lastele öösel vuntsid ja mässas vannitoas vetsupaberiga. See samune jõuluvana, kes meil ka on, on imporditud. 



TORSDAG§NELJAPÄEV 02.12.2021

Mul oli täna vaba fagdag, seega otsustasin nalja viluks Oslosse kimada. Kella poole kümneks olin Oslo mullal ja läksin esimesena Oslo reptiiliparki. See oli väike, aga marmosetid olid kõige armsamad. Peale seda varastasid kajakad Oslo ooperimaja juures mu muhvinipaberi ja -pakendi ära - konkreetselt. Kell 11:30 oli mul pilet Munchi muuseumisse. Lehel oli kirjas, et hoonel on 12 korrust, aga õnneks näitust oli sellest ainult 4-5 korrusel. Jah, nägin "Karje" ära. Seal oli kolm versiooni sellest ja kuna nad ei talu valgust, siis vahetati neid iga tunni tagant. Tuntud töödest nägin ka "Madonna" ja "Elu tantsu" ära. Kõige vingemad olid "Inimmägi" (ma ei tea, mis nende nimed eesti keeles on, ma pakun) ja "Päike". Peale seda tuigerdasin halva planeerimise tõttu päris kaua sihitult, aga lõpuks leidsin end Vigelandi muuseumist. Ma olin ainuke seal, seega imetlesin neid hiiglasuuri kipsipepusid üksinda. Härra Vigelandile meeldisid beebid, tundub. Hea kogemus. Pärast seda tuigerdasin veel ja põhimõtteliselt seadsin sammud tagasi rongijaama. Kell 6 olin ma tagasi Hamaris, ootasin tund aega Elverumi bussi, pidin siis 45 min kõndima... Pimedas... Lumes... -9 kraadis... Üritasin veel filmi ka vaadata kodus, aga no ma olin täitsa läbi peale seda 28 tuhande sammulist päeva.

Üks poiss tuli mu juurde, näitas mulle lumepalli ja küsis: "Vabandust, kas ma võin sind sellega visata?" ma olin natuke skeptiline, aga siis ta seletas, et see on challenge ja ta viskab ainult jalgadele ja no eks ma lubasin. Oslo bussid on huvitavad: ei saa aru, kas buss tuleb liiga vara või liiga hilja. Mulle Oslo igatahes väga meeldib. Oslo on üks jõululinn. Või-tegelikult, nii palju, kui ma olen näinud, siis terve Norra on üks suur jõululinn praegusel ajal. Kõik on kaunistatud.















FREDAG§REEDE 03.12.2021

Põhimõtteliselt ei teinud midagi täna koolis. Kommunikatsioonitunnis lahendasin sudokusid, ajaloos ma peaaegu magasin ja mõtlesin ainult kui maas norrakad on eestlastest. Filos... me ei tegelenud Platoni esitlusega ja prantsas alustasime esitluse tegemist, aga ma lugesin Vikipeediat terve tund. Kodus hakkasin kohe oma norski kirjandiga tegelema. Olime Sofiega sümbioossed ja aitasime üksteist kirjanditega. Vaatasime Silje ja Olaga lõpuks ometi lõpuni ära kunagi alustatud keevitajate võistluse. Ülejäänud õhtu läks Youtube'i vaatamisele. Norra keele digitaalne sõnaraamat on elupäästja! Ütleks lausa, et soovitan.

skylle - loputama

Kommentaarid