neljas nädal: matkad ja bandy

 LØRDAG§LAUPÄEV 04.09.21

Läksime jälle mäkke matkale. Ülesminek oli uskumatult raske mu jaoks. Vist pean päriselt treenima hakkama, kui ma ei taha, et see kogemus korduks. Vähemalt oli tee peal palju mustikaid ja pohli. Kaasas oli ka koer, aga Theodor oli kodus. Muidu oli ilus vaade. Läksime siis edasi Domkirkeoddeni kloostri (seal käisime ka seikluspargis) muuseumi, kus juhuslikult algas ka kohe üks kerge etteaste. Seal rääkis tädi selle kloostri ajaloost ja s.h ka natuke Hamari ajaloost. Ta lõõritas ka meile paar keskaja viisi. Sai teada, et mingil ajaperioodil oli Hamar üks tähtsamaid ja suuremaid linnu Norras, aga siis pommitasid rootslased selle maatasa ja elu lakkas mitmeks sajaks aastaks. 19. saj algas elu uuesti. Kodus mängisin Genshini ja Ola demonstreeris mulle prantsuse tartari. Toore hakkliha võtmine karbist oli väga vale tunne, aga see ei maitsenud hullusti. Tõtt öelda, see ei maitsenud nagu midagi, suht tühjuse maitse, aga äkki ma maitsestasin valesti vms. Läksime siis Stormiga jalutuskäigule ning kodus näitasin ma Olale Geoguessrit. Otsisime ka mänge, mida saaks koos mängida.

tyttebær - pohl

brønn - kaev

gapahuk - lamp katusealune, puhkeplats


SØNDAG§PÜHAPÄEV 05.09.21

Tundub, et sellest hakkab kujunema trend, et kui ma nädalavahetuse hommikul ärkan ja üles lähen, tuleb välja, et me lähme kohe mäkke. Seekord oli tegu mingisuguse üritusega ja minu õnneks oli ülesminek palju leebem ja lühem. Tegin oma kõrguse rekordi: 826 meetrit üle mere. Kaasas oli ka koer ja vanaema ning väga uhke vaade. Miskipärast on autos laste lemmiklaul "ievan polkka"... Kodus tegi Ola traditsioonilist Norra smørgrøti, otsetõlkes hapukooreputru. Seda sõime kaneeli, suhkru ja võiga ning kõrval oli flatbrød'ga lambaviilud. See oli tõesti hea. Mängisin Genshini ja joonistasin midagi homseks Tindrale.



MANDAG§ESMASPÄEV 06.09.21

Täna olid soss, filo, mate ja norsk. Norra keele tunnis pidime lugema teksti, mis oli kirjutatud nynorskis nynorski kohta. Kes ei tea, siis Norras on kaks ametlikku kirjaviisi. Mina kasutan bokmåli, seda kasutatakse ka minu regioonis, aga teine on nynorsk. Peale lugemist, pidime vastama hunnik küsimustele ning alustama artiklit loetud teksti kohta, aga juba küsimustele vastamine ja teksti mõistmine osutus nii raskeks, et küsisin hiljem õpetajalt, et kas mina ja Sofie (USA võp) võime saada mingi teise ülesande. Teised pidid selle teksti veel nynorskis ka kirjutama. Õudne. Sõin koolis norra traditsioonilist riisiputru. Ma ei tea, miks ma ei ole varem mõelnud panna kaneeli pudru peale, see on geniaalne. 

Ma tean nelja inimest, kellel täna sünnipäev ning üheks neist osutub mu vahetusõde Tindra. Ta sai mult joonistuse ja meile tulid külla vanaemad, vanaisa ja tema naine. Minu õhtusöök oligi kook. Saime nelja erinevat kooki ja ma pidin loomulikult kõiki proovima. Õhtul mängisin veel Genshini ja Geoguessrit ning hängisin perega.

Tegin killer Sudoku eksperdi taseme rekordi 31:51 1 vihjega. Pärast 38 min, aga 0 vihjet. Ma tõesti olen muutunud Sudokus päris kiireks siin Norras. Siin on lihtsalt nii palju vaba aega koolis... Mind lisati ka minu organisatsiooni Norra võppide grupivestlusesse ja algatasin seal ühe esitlusloendi, kuhu saame kõik norrakeelset muusikat lisada. Sain teada, et Norras siin keskel minust läände mägedes elavad muskusveised. Mis asja. Kuidas.

i morges - hommikul. Jah, ma ei osanud seda öelda kunagi.

opplysninger - andmed nt matemaatika ülesannetes

antageligvis - tõenäoliselt 


TIRSDAG§TEISIPÄEV 07.08.21

Täna olid komm, prantsa, klassijuhatatund ja mate. See hakkab juba frustreerivaks muutuma, kui palju mul vaba aega on koolis, nii tundides kui ka enne ja peale tunde. Töötasin kommis ja prantsas oma eesti kultuuri esitluse kallal. Matemaatika on ka tõesti naeruväärselt lihtne, ma saan ülesande lahendatud enne, kui nad jõuavad andmed valmis kirjutada. Võib-olla ikka peaksin ära vahetama raskemaks. Kui asendusõpetajad loevad meie klassinimekirja, siis minu nime juures ei öelda "oi, sa oled vahetusõpilane", aga kui Sofie nimi tuleb, siis on kohe "oi, sa oled vahetusõpilane", kuigi meil on mõlemal samasugune "(utv.)" märge nime taga. See on mitu korda juhtunud. Ei mõista, miks, mul eksootilisem nimi ju, mida keegi kirjutada ei oska. Klassijuhatatunnis sai jäätist ning meil olid kooli valimised päris parteidega. Kodus istusin palju perega ning proovisin jällegi hobi leida. Täna oli ka norra keele kursus, aga mu nett pani nii pange, et ma ei saanud seal olla. Ega mul väga kahju pole. Mängisin ka Genshini.

Ma ei ela kaugel linnast, aga piisavalt, et busse ei käi üldse. Päris kaua otsisime busse ja mõtisklesime alternatiive. Mõnel päeval ei käi koju otse busse ning mõnel päeval mul lihtsalt lõpeb mingil absurdsel kellaajal. Jama, aga kui konkreetse rutiini saab paika ja segadust on vähem, siis ma arvan, et ei ole nii halb seal põldude vahel elada. Igatahes, killer sudoku ekspert rekord 20 min, aga 5 lohakusviga selle käigus.


ONSDAG§KOLMAPÄEV 08.09.2021

Oli keka, norsk ja soss. Norskis saimegi Sofiega eraldi ülesanded. See alternatiiv meeldis mulle väga ning rõõmuga kirjutasin vastuseid. Ma pole kolmapäeviti selle bussiga käinud ja see paneb mu maha 3km kodust. Selle palava ilmaga oli see päris õudne. Kodus vaatasin Youtube'i ning pärast läksin innebandy e saalihoki trenni? (edaspidi bandy, ib, hoki) Seal olid kõik inimesed nooremad ja lühemad kui mina. Ütlesin sellele treenerionule, et ma pole kindel, kas ma tahan selle tõttu tulla järgmine kord, aga ta ütles, et mul on võimalik kõvemasse tiimi saada, kus on minuvanused ja täiskasvanud. No ma nüüd tahan seda saavutada siis. Ma olin ainuke tüdruk. Mängisin õhtul Genshini ja Geoguessrit. 

Sain teada, et varem arvati, et uurali keeled s.h siis eesti ja soome jne olid suguluses altai keeltega, s.h türgi ja jaapani jne. Kutsutigi uurali-altai keelteks. Väga huvitav. See pole küll tõsi, aga huvitav, et nii arvati, sest mina olen küll kuulnud, et inimesed ütlevad "hmm, türgi keel on nagu eesti keel" või "hmm, jaapani keel on nagu eesti keel". Mu klassikaaslased teavad mu nime, aga mina ei tea nende omi :,(

sammenheng - seos



TORSDAG§NELJAPÄEV 09.09.2021

Täna oli fagdag ja mitte sittagi ei toimunud. Kogemata ärkasin kell 13 ja mängisin terve päev. Mu toas oli ämblik ja ütlesin üksikule sokile vannitoas "mis sa siin teed tibu :\".

ulempe - mis iganes on eelise vastand.

FREDAG§REEDE 10.09.2021

Täna oli täispikkpäev kommi ja kultuuri, ajaloo, filosoofia ning prantsa tunniga. Kommis lõpetasin oma esitlust eesti kultuurist, ajaloos sai palju nalja, sest me klassijuhataja on väga tore. Täna käidi klasside kaupa vaktsineerimas, sest Norras tehti see alles nüüd vist minuvanustele võimalikuks. Filosoofia oli filosoofiline ning prantsas pakkus õpetaja välja varianti, et ma saaksin vahetada gruppi, kus on edasijõudnumad inimesed... kes on õppinud prantsuse keelt 4 aastat. Tuletan meelde, et ma olen õppinud ühe aasta. Millalgi lähen õpetajaga uurima, mida nad on õppinud. Kui vahe on normaalne ja ületatav, siis lähengi sinna gruppi, sest täna ma tõesti mõtlesin, et prantsa on mu kasutuim tund, suurim ajaraisk. Roberta oli covidist paranenud ja tagasi minu söögivahetunnisõbra rollis.

Koju jõudes jäid kohe silma Ola ja Theodor, kes panid, kepid käes, püsti bandy väravaid. Mängisime siis kolmekesi. See on ikka korralik trenn, kui päriselt üritada. Siis otsustati pikalt ja laialt, mida täna õhtuks süüa ja peale jäi otsus sõita 20km kaugusele Stangesse, Ola arust parimasse kebabi ja pitsa kohta. Oli tõesti ülihea pitsa. Kodus tagasi, korraldati esimene perekoosolek. Tegime plaane sügisvaheajaks, jagati koduülesandeid ning reegleid. Pärast kõike tänast ma olen tõesti rampväsinud, arvestades ka veel, et ma olen väga vähe maganud. Pidin tegema ka tänase Genshini vooru. Tegin ka vanaemaga kõne.

Nägin täna üht, kes võttis kooli koti asemel väikse reisikohvri kaasa. Veider näha inimesi, kes lähevad alles nüüd oma sihtriiki, samal ajal kui mina olen Norras olnud juba kuu aega. Võtangi vaikselt vanemate dialekte üle, appi, lahe. Vahepeal ikka veel ütlen kogemata eestikeelseid asju. Täna pitsast esimest ampsu võttes ütlesin kogemata "oi kui hea". Päris tihti olen kogemata öelnud "tähendab", kui ma olen midagi valesti öelnud.

Kommentaarid