kolmas nädal: Helgøya

 LØRDAG§LAUPÄEV 28.08.2021

Sain teada, et norrakad teevad erinevatel mägedel vahet. Arvasin, et kõik mäed on fjellid, aga fjellid on hoopis teravad ja lumega kaetud mäed. Need, mis meie ümber on, need on bergid. Bergid on madalamad ja ümaramad ja neil pole konkreetset tippu ning just ühe bergi otsas me käisimegi. Käisime Nybusjøeni järve ääres kalal. Ka mina proovisin! Keegi ei saanud kalu, sest mingid peolised rahmeldasin ja lärmasid teisel pool järve. Me olime 600m kõrgusel, vist on minu rekord. Silje ja Ola otsustasid, et kuna külmad ilmad on tõesti juba nurga taga, siis oleks vaja teha üks õues magamine kiiremas korras ära. Otsustati Mjøsa keskel olevale Helgøya saarele minna. Sinna jõudes jäi kohe silma üüratu hulk bobilereid (matkaautosid). Tuli välja, et tegu oli mingisuguse bobilerite omanikest pensionäride kokkutulekuga. Nende süldimuusika ja aegajalise mikrisse pomisemise saatel jäime ka magama. Grillisime, mängisime, tegime lõket, vaatasime päikeseloojangut (imeilus) ja kalastasime. Ma sain esimest korda magada võrkkiiges. Jätkub.

klissete - kleepuv

furu - mänd

kongle - käbi








SØNDAG§PÜHAPÄEV 29.08.2021

Võrkkiik oli ülimalt mugav, 100% eelistan nüüd seda telgi asemel, ja kuna ma ärkasin hommikul kell 5:55 üles, siis sain läbi võrgu jälgida Mjøsa lainete plaksumise saatel päikesetõusu ka veel. Uskumatult ilus. Kahjuks rikkus mu päeva veidi ära vähese unetunni tõttu tekkinud räme peavalu, mis ei läinud kordagi päeva vältel ära. Kodus puhkasin, magasin terrassi põrandal, mängisin Genshini ja hiljem Theodoriga Rocket League'i. Käisime vanaisa Peeru juures seda vanat arvutit putitamas, ma mõistan vanaisa Peeru juttu umbes täpselt 45%, tema Toteni dialekt on liiga räme. Vaatasime Tindra ja Theodoriga lõpuni mu Aasia tänavatoitude dokusarja ning maitsesime rakfiski. Rakfisk tuleb välja on täielik norra asi, see on hapendatud (?) kala. See maitses nagu natuke liiga soolane lõhe. Ola ütles, et see on alla kolmeaastastele ohtlik.

rogn - pihlakas

huske - kiik

skorstein - korsten



MANDAG§ESMASPÄEV 30.08.2021

Täna oli tavaline koolipäev: soss, filo, mata ja norsk. Ma lugesin kokku ja norra keeles oli meil täna asendusõpetaja asendusõpetaja asendusõpetaja asendusõpetaja. Pole päris õpetajat kordagi näinud. Enam ei teagi, kas selline isik eksisteerib. Midagi erilist pole öelda. Kodus õpiti söögilaua ääres eesti keelt. Kõige tähtsamaks sõnaks osutus kärbes. Nautisin Peeru juurest ise korjatud kirrse, mängisin Genshini ning käisin MyEducationi kohustuslikul miitingul. Mulle pöörati tähelepanu, sest üks organisatsiooni tädi oli mu videot näinud ja ma olin talle väga muljet avaldanud. Pidin siis jälle rääkima, kuidas ma norra keelt õppisin. See lugu varsti pähe kulunud. Nad rääkisid ka, et nad ootavad, et igal õpilasel oleks mingi kooliväline tegevus olemas. Väga raske on midagi sellist leida, kui ma ei tea, mis mulle meeldib. Ola tutvustas mulle õhtul oma geiming-setuppi. Hullult muljetavaldav. Lasi mul üht mängu proovida, "Horizon Zero Dawn". Võimalik, et mängin seda rohkemgi.

hikke - luksuma

TIRSDAG§TEISIPÄEV 31.08.2021

Ülimalt lühike päev täna. Üks ülimalt vaikne komm ja kultuur, millele järgnes ülimalt vaikne prantsuse keel. Lõunapaus oli kõige sündmusterohkem. Enne tunde sain teada, et mu lõunasõbrad on veidi külmetunud ja on kodus. Sel vahetunnil sain aga teada, et ühel neist, Robertal, on hoopis koroona! Ups! Kohe seadsin sammud valvelauda, et saada endale üks test. Õnneks osutus negatiivseks, aga see test pole 100%-line. Siis läksin õppekorraldusjuhi juurde oma telefoni numbrit andmas ning sain ka oma nime süsteemis parandatud. Ta kusjuures mäletas mu nime, kuigi käisin ta juures ainult teisel koolipäeval. Olen jälle Iti Mari, mitte Iti-Mari! Klassijuhatatunnis algasid kaketirsdagid ehk iga teisipäev klassijuhatajatunnis toob üks kõigile maiustust. Seekord saime Talelt jäätist. Kell 1 olid mul tunnid läbi ja õnneks sai Ola mulle järgi tulla. Kodus vaatasin hulga Youtube'i, käisin Tindral järel ning hoidsin tal silma peal, sest Olal oli tähtis koosolek. Sain mingilt Hamari arstilt telefonikõne, sest Roberta jäi ju koroonasse, ta mõtles välja, et ma ei pea jääma karantiini ega end testima, sest ma olen mõlemad doosid kätte saanud. Joonistasime Theodoriga ning Silje aitas mind vabaaja tegevuste leidmisega. Mängisin Genshini ning mõtlesin, mida Tindrale sünnipäevaks teha. Minul oli täna produktiivne päev igatahes.

Sain täna teada, et Eesti sai uue presidendi just. Mul polnud aimugi, et siuke asi toimub. Naersin veidi. Tegin Killer sudoku raske astme rekordi 7:14. Esimesel nädalal õpetas Theodor mulle, kuidas öelda igaks juhuks ja sellest ajast saati ma seda igal pool näinud ja ise ka kasutanud. Selgeks on ka saanud bør. burde ja tør vahe. Need on modaalverbid ja nendega on mul alati raskusi olnud.

tilbe - jumaldama

sammenligne - võrdlema

ONSDAG§KOLMAPÄEV 01.09.2021

Esimene tund oli Ankerskogenis orienteerumine, teine oli esimese asendusõpetajaga norsk. Kolmas oli soss, kus ma sain teada, et kolmapäeviti ei lähegi minu peatusesse ühtegi bussi otse. Kõik variandid olid ümberistumisega ning u tunni aja pikkused. Kodus mängisin palju Genshini, vaatasin Youtube'i ja koristasin. Kõige rohkem veedan ma kooli peal aega vaieldamatult usaka Sofiega. Täna oli meil lõuna ka koos, sest mu originaalsed kaaslõunatajad on kodus... covidis...

Killer sudoku rasketaseme rekord 6:29. Mul on nii palju asju, mida vaja meeles pidada kogu aeg. Üks päev veel läheb midagi totaalselt meelest ära.

nødvendig - vajalik


TORSDAG§NELJAPÄEV 02.09.2021

Mul oli ainult kaks kommi tundi, seega minu koolipäev lõppes juba kell pool 12. Kodus tegin jälle koroona testi, oli õnneks negatiivne. Varsti olen nende ekspert, juba kolmas see nädal. Kodus mängisin Genshini, käisin Tindral järgi ja meile tuli nende endine koer. Long story short, nad omasid kunagi üht musta labdradoodle'it Stormi, aga pidid ära andma, kuid siiski vahest peavad nemad teda hoidma. Ta jääb mõneks päevaks. Õhtul läksid teised vanaema juurde, aga mina pidin koju jääma, sest mul oli organisatsiooni poolt norra keele kursus. Me lihtsalt tutvustasime ennast 40 minutit. Kohal oli 1/3 tervest selle aasta lennust ning aksente oli väga huvitav kuulata. Kõik olid eurooplased peale ühe, kes oli Brasiiliast ja tal oli parim hääldus ka. Õhtul käisime Ola ja Stormiga metsas jalutamas.

Väjendid, mida ma Norras kõige rohkem kasutan: “hva betyr det” või “hva” ehk siis "mida see tähendab" või "mida/mis".

traktoregg - kõnekeeles heinapall, traktori muna

å sikle - ilastama

erter - herned


FREDAG§REEDE 03.09.21

Täna olid komm, ajalugu, filosoofia ja prantsa. Komm oli täna väga huvitav. Silje ema, laste vanaema Randi tuli meile Tindra sünnipäeva lähenemise puhul. Vanemad inimesed on hirmsad. Mängisin Genshini, lükkasin norski kodutööd edasi, käisime jälle Ola ja Stormiga õhtul jalutamas, Theodor oli ka kaasas ja juhatas teed. Õhtul hängisin kella üheni Ola ja Siljega. Tegime palju plaane, kus Norras ära käia.

Nägin unes, et mu bussikaart sai valmis, seega täna pidin seda kontrollima, kas ennustus pani täppi. Pani küll, see oli valmis. Uus killer sudoku raske taseme rekord: 6:06. Praegu on huvitav aeg bussiga sõita, hommikul vaatad, et põllul on ilus pikk vili, koju sõites on kõik maha võetud.

lidlås - lukk

Kommentaarid