teine nädal: seikluspark ja palju uut

LØRDAG§LAUPÄEV 21.08.2021

Täna käisime Domkirkeoddeni seikluspargis, see oli Hamari sentrumis vana kloostri juures. Väga ilus paik, otse sillerdava Mjøsa kõrval. Vahepeal lõunatasime, sõin mingit uskumatult head magusa võileiva laadset toodet. Kui ma enne ei kartnud kõrgust, siis nüüd võib see vastupidine olla. Mulle meeldisid zipline'id kõige rohkem. Kodus tegime spagette lihapallidega ja magustoiduks oli eilne šokolaadikook. Mängisin Genshini, vaatasin sarja lõpuni ja alustasin uut dokusarja Ladina-Ameerika tänavatoitudest.  Tegin oma lihtsa taseme Sudoku rekordi: 2:35. Üldsgi lahendan palju sudokusid siin.

See on küll kõige lühem sissekanne siiani. Vaikselt hakkavad tulema lühemad sissekanded, sest enam pole kõik nii uus. 


SØNDAG§PÜHAPÄEV 22.08.2021

Mulle meeldib süüa üksinda verandal. Knekkebröd'st on kähku saamas uus lemmik. Käisime vanaisa Peri juures. Ta sai natuke naerda, kui ma ütlesin talle, mida ta nimi eesti keeles tähendab (Per hääldad täpselt nagu peer). Peril oli siuke multikapahalase naer. Ta naine oli soomlane, kes küsis mult kohe, et kas ma puhun suomeksi. Külla tulid ka naise poja ja ta poolakast naine ning nende tütar. Sõime soome võileivatorti, mis oli parem kui meie oma, aga ikkagi, ei soovi seda väga süüa. Poja poolakast naine on mingisugune pagarilaadne toode ja ta tegi Peri sünnipäevaks ühe väga laheda koogi. Kahjuks ei teinud pilti. Tegime plaanid, et septembris lähmegi selle poja ja naise juurde Mossi (Oslost lõunasse 30 min) külla. Rääkisime palju keeltest ja riikidest ning hiljem läksime kirsse korjama. Päris hapud olid, aga head hapud. Kodus hängisime natuke õues ja ma sõin eilseid spagette. Koristasin, mängisin Genshini ja vaatasin eilset dokusarja edasi.

Innlandeti maakond on ainuke Norra maakond, millel pole merepiiri. See on ka võrdlemisi lapik maakond. Seetõttu on siin päris suur osa maast kõik põllud ja ka meie elame põldude keskel. Päris tihti on tunda rämedat sõnniku haisu :P

Tegin Sudoku rekordi 2:15. Iga õhtu ma loodan juba, et jess nüüd saab magama minna, aga siis tuleb meelde, et pean kirjutama siia.

MANDAG§ESMASPÄEV 23.08.2021

Täna olid mul soss, filosoofia, mata ja norsk. Filosoofias oli õpetaja karantiinis ja meil oli asendusõpetaja. Tema ei teadnud, mida me tegema pidime, aga meie teadsime, seega loomulikult omavahel ülesannete diskuteerimise asemel otsustasid kõik vaikida ning oli umbes 30 min kindlasti vaba. Toiduvahetunniks mul oli juba päevane Sudoku kvoot täidetud. Mul oli matemaatika esimest korda ja õppejuht ei liialdanud, kui ta ütles, et see on kõige kergem matemaatika. Me tegime tunnis ära täpselt kolm kaheksanda klassi ülesannet! Tuletan meelde, et tegu on 90 minutiliste 11. klassi tundidega. Meid lasti ka 10 min varem ära ja vahepeal oli 5 min paus... Õpetaja on väga tugeva Bergeni dialektiga ja minu kõrval istub teine vahetusõpilane, seega see kombo võib tuua natuke väljakutseid nendesse matemaatika tundidesse, kui terve ülejäänud aasta on ka selline õppetase ja -tempo. Norras on tulekul mingi suur valimine, nii et norra keele tunnis uurisime mingeid kõnesid jällegi retoorika apellformide vinklist. 

Täna sõitsin ka bussiga esimest korda koju ning käisime Theodoriga ise Tindral lasteaias järgi - Silje puhkus sai läbi. Kodus mängisin Genshini, vaatasin Ladina-Ameerika tänavatoidu hooaja lõpuni ning alustasin Aasia omaga. 

TIRSDAG§TEISIPÄEV 24.08.2021

Nüüd olen täielik bussilaps, käisin hommikul ka bussiga. Esimene tund oli komm ja kultuur. Seal õpetaja korra mainis, et ma olen eestlane ja tüdruk mu kõrval sai šoki. Peale tundi tuli välja, et ta on pool eestlane ja puhub eesti keelt! Ning tuli ka välja, et me koolis on veel üks pool-eestlane pool-iraanlane (ta on ka pool-iraanlane), aga teda ma ei kohanud. Me veetsime selle vahetunni koos ja iga kord kui ta nägi sõpru, ta ütles kõigile, et näe omg! Siis oli prantsa ja söögivahetund. See on nii pikk, et ma tegin kõik oma poolikud märkmed korda. Klassijuhatajatunnis kutsus õpetaja mind ja USAkat enda juurde ja rääkis, et üks saksa vahetusõpilane otsib tutvusi. Saime tema kontaktandmed ning saame temaga homme kokku enne tunde. Matemaatikas me tõesti teemegi u neljanda klassi asju... Ma pidin naeru kinni hoidma mitu korda! Üks hetk pidi õpetaja seletama, mida see tähendab, kui sulgude vahel pole mingit märki... Tunni lõpus küsisime usakaga, et kas praegu on kordamine või on see uus info. Selle tagajärjel saame nüüd temaga raskemaid ülesandeid. Seesmõttes natuke kasu on ka sellest tunnist. Õpin matemaatilisi termineid norra keeles ja joonistusoskused saavad ka lihvimist! Sellel mata õpetajal on siuke maniaki naeratus.

Õhtul oli väga tore õhtusöök, sai Siljega head vestlust pidada ning lõpuks ikka Youtube'i ja Genshini. Mängisin ka Geoguessrit, Hamari kaarti. Lihtsalt satubki kohtadesse, kus ise oled olnud. "A näe siit me sõitsime mööda. A näe siin me käisime laupäeval ronimas. A näe see on mu kool." Õppisin lahendama ka killer sudokut, mis on oma nimele just vastupidiselt lihtsam lausa.

Bussidega on jamad lood. Hommikul 7:17 läheb ja ma jõuan pooltundi varem kohale. Päeval oleneb päevast pean ootama 15 min kuni poolteist tundi (vist). Üldsegi, ma peaksin leidma endale mingi kooli hobi, sest mul on seal nii palju vaba aega. Me piirkond on nüüd kollases tsoonis. Midagi väga ei muudetud selle peale.

begrep - mõiste, ma loodan. Ma olen nädal aega mõistatanud, mida see tähendab, aga nüüdseks olen 90% kindel, et see tähendab mõiste.

arealet - pindala

i andre, i tredje, i fjerde osv - ruudus, kuubis, astmes neli jne

ONSDAG§KOLMAPÄEV 25.08.2021

Täna oli mul keka, norsk ja soss. Pole midagi erilist öelda. Bussisõit hommikul oli tore, sest muusika oli kõrvus hea. Mul said tunnid läbi kell 2, seega ma küsisin, kas Silje võib järgi tulla. Ta aga vastas 30 min hiljem, et ta ei saa järgi tulla. Ma olin siis oma bussist maha jäänud, aga sellest ma sain alles tunni pärast aru. Läksin peale Silje sõnumit bussipeatusesse ootama, tunni pärast pidi mu buss tulema. Tuli aga välja, et kuigi busside kodulehel on kirjas, et buss läheb iga päev sama kell välja, siis kolmapäeviti ta läheb varem. Lõpuks sai ikka Silje järgi tulla ja olin siis enne autosse istumist 2h õues passinud lihtsalt. Konkreetselt kaks tundi. Kodus hängisin perega. Sõin esimest korda fiskekakereid. Need on põhimõtteliselt kala kotletid ja väga populaarsed siin. Minu meelest maitsesid nagu pannkoogid ja verivorstid korraga. Hängisin siis mingi tunnikese Theodoriga ning siis tegin Isabeliga kõne, kus me lahendasime sudokusid. Tegin ära eksperttaseme killer sudoku ja see võttis mul 1h 7min, aga see oli seda väärt. Väga lõbus oli. Genshinit väga ei jõudnud ega viitsinud täna. Kasutasin lõpuks ära seda suurt telekat, mis mu toa teisel pool seina on. Vaatasin oma Aasia tänavatoidu dokusarja edasi.

Norra talumajad on väga erinevad Eesti omadest. Eestis on ju vanad talumajad sellised väga madalad ühekordsed, aga Norras olid vanad talumajad kahekordsed. Praegu aga ringi sõites on need farmid-talud hiiglaslikud. Nii elumajad kui ka tööhooned. 

Koolis koridorides pole aknaid nii et tihti haiseb nagu higi. Klassiruumides ka. Kindlasti on olemas mingi ventilatsioonisüsteem, aga see pole piisav. Tihti on ikka päeva lõpus higi hais üleval. Koolis käiakse ka palju rohkem siin motikate ja mopeedidega. Mõlemal pool kooli on suured-suured parklad ja kõik on igast kahe- ja neljarattalisi täis.

Pidin ka eile käima kuskil väga tähtsal norrapoolse organisatsiooni Zoomi infotunnis, aga ma täiesti unustasin. Unustajatele tehakse esmaspäeval uus tund.

TORSDAG§NELJAPÄEV 26.08.2021

Täna oli mul vaba päev. On mõned neljapäevad, kus mul pole ühtegi tundi, sest on fagdag. Ma ei saanud täpselt aru, miks ometi. Mängisin palju Genshini ja kui Theodor tuli koju ja oma kodutöö ära tegi siis ta õpetas mulle Rocket League'i. Mängisime päris mitu tundi, vahepeal oli õhtusöögipaus ja siis uuesti. Õhtul tegin veel oma norski kodutöö ära ning vaatasin ära tänavatoidu Indoneesia episoodi. Midagi muud täna ei juhtunudki.

Väga tuulised ja koledad ilmad on olnud viimasel ajal.

å dytte - lükkama

FREDAG§REEDE 27.08.2021

Iga päevaga on koolis aina vaiksem ja vaiksem. Kõik lihtsalt on kas haigestunud või jäänud karantiini, sest on olnud lähikontaktsed. Täna olid mul komm ja kultuur, ühistund ajalugu, filosoofia ning prantsa. Prantsa tunnis esineb juba mitmendat korda üks kõige raskem asi üldse: prantsuse keelest tõlkimine norra keelde. Ma olen õppinud prantsuse keelt eesti keeles, aga prantsuse keelt ise lugedes sarnaneb see rohkem inglise keelega, seega mu peas on korraga 4 keelt. See on õudne. Komm ja kultuuris oli õpilasi kokku 5 ning õpetaja oli ka asendatud. Klassiga ühistunnis olid 2/3 pinkidest tühjad. Koolist välja astudes jagati kõikidele õpilastele üks isekasutatav koroonatest. Sain ka ajutise bussikaardi seniks, kuni ma päris oma saan, aga see ei töötanud. Avastasin, et bussiga on Norras väga lõbus sõita. Kui bussijuht kiirustab siis on kogu aeg üles alla sinka vonka! Koju jõudes märkasin kohe, et Silje auto oli olemas ja laadis, aga teine auto oli kadunud! Ola oli koju tulnud! 

Tegin ära pisardama ajava koroona testi, õnneks negatiivne. Õhtusöögiks oli ahjus tehtud nachod juustu ja hakklihaga ning palju juurikaid ja kastmeid oli kõrvalvalikuks. Põhimõtteliselt nagu lahtine taco, ikkagi ju reede täna! Laua ääres oli väga hea õhkkond ning toit oli väga maitsev. Ola tõi endaga kaasa Norra esimese ja vanima arvuti? Üritas käima saada, ebaõnnestus, see nägi väga ebapraktiline ja kasutu välja. Mängisin Genshini, vaatasin Youtube'i ja kaks osa oma dokusarjast. Õhtu võtsin rahulikult, sest tundsin end veidi haigelt. Ilmselt külmetus nendest jubedatest ilmadest. 

Minu meelest oleks targem minna digiõppele üle. Varsti pole enam kedagi koolis. Aga teine nädal Norras on nüüd tehtud!

Norrakatel ei vea üldse... Okse tähendab veis, Per (hääldad pika e-ga) on tavaline nimi, munn tähendab suu, Solvang on nimi, sopp on seen...

skolisser - saapapaelad

sosefolk - släng inimeste kohta, kes kannavad palju brändi riideid ja tahavad näidata, et nad on rikkad.

Kommentaarid