esimene nädal: kultuurilistest erinevustest ja koolisüsteemist

 LØRDAG§LAUPÄEV 14.08.2021

Ärkasime kell 3 öösel, et kella 4 jõuda Tallinna Lennujaama. Kõigepealt läks kell 6 lend Helsingisse ja pidime siis 3h ootama. Tähelepanekud: lennukis tädi rootsi keel oli nii rämeda soome aksendiga, et midagi ei saanud aru, aga Helsingi lennujaamas kõlas rootsi keel nagu väga kõva aksendiga norra keel ja oli vist 90% arusaadav. Kumbki meist ei suuda uskuda, et see päriselt juhtubki. Hullud oleme, et selle ette võtsime. Uskumatu, et see ongi käes. Hull mõelda, et nüüd järgmised 10 kuud on me ümber ainult norra keel. Ainult norra keel. Nagu unistus. See vist siis ongi ju unistus, mitte "nagu" unistus.

Oslo Gardemoeni lend lükati natuke edasi, sest Helsingis tuli rämedat vihma ja äikest. Värav muudeti ka ära. Hilinesime u pooltundi. Lennukis poetasin paar pisarat iga kord, kui teadvustasin endale, et olengi lõpuks siin, et ma lähengi päriselt Norra. Tukkusin ja lahendasin sudokusid, maandudes ka nutsin. Peale pagasi tagastamist pidin minema koroonatesti tegema, sest minu teisest doosist polnud 3 nädalat veel möödunud. Testi registreerimis tädi ei teadnud, kus või mis Eesti on... Kaotasin siis ka oma koroonapassi ära, aga paanikas norra keeles ühele töötaja onule seda kirjeldades tõi ta selle oma tõuksil mulle tagasi. Selleks ajaks oli mu pere ka mind juba üles otsinud. (Koroonatest oli negatiivne)

Arvasin, et nutan ka siis, aga see passikaotus viis ju mõtted minema ja järgmine nutt tuli alles siis, kui ma nägin tõeliselt ilusat vaadet. Nagu Geoguessrit mängiks, aga tegelikult üldse mitte. Need pildid pole midagi päriselu kõrval. See loodus on ikka tõesti hullult ilus. Mjøsa kõrval sõites lihtsalt vahtisingi suu ammuli. Liiklusmärgid näevad ka erinevad välja. Need peaksid olema väga tuttavad, aga ikka üldse ei ole. Autoga sõites pidin kogu aeg neelama ka, et kõrvad lukku ei läheks. Juba olen sõitnud ka kindlasti mingi 1/2 kogu oma elu Ülemiste tunneli kogu pikkusest läbi.

Kodus tegi Theodor mulle tuuri ja näitasin neile, mida kodumaalt head kaasa võtsin. Läksime siis linna pitsat sööma, mulle näidati mu kooli, Hamar sentrumit ja selle gågata-t e jalakäijate tänavat, vaatasime üle tähtsaimad vabaaja ehitised. Siis, kui ma pere teada sain, ma vaatasin Youtube'ist ühte Hamar sentrumi jalgrattatuuri ja väga-väga veider ja lahe oli täna neid kohti ära tunda. Kui olime tagasi kodus, otsustasime vaadata filmi, sest olime kõik väsinud. Käima läks väga lastesõbralik film "Yes day", mille ajal ma ei saanud väga liigutada, sest perekiisu Ronja otsustas teha minu kehast ühisvara ja seal magada oma täies pikkuses. Jäin ise ka peaaegu magama. Väsitav päev ju. Peale filmi otsustasin lõpuks puhata. See voodi siin on tõsiselt ka kõige mugavam voodi, kus ma eales viibinud olen. Tuba on ka väga hubane ja oma WC omamine ei tee asja üldse nirumaks. 

Sõna, mis tänasest meelde jäi: kjøttdeig - hakkliha.

SØNDAG§PÜHAPÄEV 15.08.2021

Täna tegime chill päeva, sest ema oli öösel vähe maganud. Ärkasingi selle peale üles, et Theodor tuli ütlema, et emal polnud hea öö, et äkki tal on nüüd koroonatesti vaja (ei olnud). Veetsin siis paar tundi Theodoriga ja siis tuli Tindra hommikusöögile kutsuma. Hommikuks oli praemuna ja kanatiivad. Siis läksin oma tuppa, mängisin Genshini ja tühjendasin oma kohvri sahtlitesse ära. 

Läksin siis üles ja käisin naabruskonnas Theodori ja Tindraga uudistamas. Kodus mängisin jälle veidi Genshini, läksin siis üles ja juhuslikult sai ema täpselt toiduga valmis. Sõime õhtust - tomatisuppi koos... terve keedumunaga selle supi keskel??? Siukest asja nägin küll esimest korda. Siis mängisime Monopoli ja pärast läksime uuesti õue, aga seekord oli Silje ka. Õppisin lillede nimetusi... Võilill on løvetann ehk lõvihammas ja raudrohi on... hundekjeks ehk koera küpsis??? Konkreetselt või.lill on mingi muu lill hoopis. Silje rääkis, et üks suurtest põhjustest, miks nad mind valisid oligi mu norra keele tase. Järeldasid, et kui ma juba keelt õppinud, siis tõenäoliselt on ka suurem huvi kultuuri vastu ja seda nad näidata tahtsidki. See tõesti tuleb nii kasuks, ma ei saaks ju lastega rääkida üldse, kui ma ei oskaks. 

Kodus sõin veel tomatisuppi ja tegin endale Silje eeskujul knekkebrød'd või ja salaamiga. Väga hea oli. Hängisin Theodoriga ja sain talle ta lõbuks öelda, et ta vanaisa nimi on peer, puuks eesti keeles. Theodor loeb veel ka ise norra keelt valesti, pean talle palju sõnu ise ette lugema. Läksin siis oma tuppa ära, mängisin Genshini ja nüüd kirjutan enne magamaminekut seda. Homme varajane ärkamine. Hirmus. Olen tõenäoliselt kahe päevaga Norras näinud rohkem matkabusse kui terve oma elu peale kokku.

speilegg - praemuna
hundekjeks - raudrohi
løvetann - võilill



MANDAG§ESMASPÄEV 16.08.2021

Täna algas ju kool. Läksime 30 min varem kohale ja kohe võttis meil seal üks onu vastu. Läbi tema saime teada, et käin 2STC-s. Umbes 21 paralleeli on mul. Pooled neist on kutseka omad. Mul on väga vinge klassijuhataja. Ülimalt tore. Klassijuhatajatunni ajal polnud mul väga midagi teha, sest ma ei saanud seda koodi, millega endale kontot teha nende ekooli (edaspidi Visma) ja ma ei tundnud ju ka kedagi, seega lihtsalt istusin vaikuses. Sain õpetajalt oma tunniplaani, aga seal olid ainult ühistunnid, sest ma polnud ju veel valikaineid valinud. See sai läbi, siis oli lõuna. Istusin ühtedega mu klassist, kes vastasid mu küsimustele ja nad lubasid mul nendega olla. Norras on lõuna tasuline, seega enamus toovad karbikestega kaasa. Järgmisena pidi hakkama mata, aga ma ei teadnud ju, mis grupis ma olen seega mul oli vaba aeg. Mu klassijuhataja leidis mu ja me läksime mu tunniplaani tegema. Ma valisin endale kõige lihtsama mata, prantsuse keele (edaspidi prantsa), kommunikasjon og kultur (edaspidi komm või komm ja kultuur), histori og filosofi (edaspidi filo), sosiologi og sosialantropologi (edaspidi soss). Seega nüüd mul ongi nädalas ainult need tunnid + ühistunnid ehk norra keel (edaspidi norsk), keka ja ajalugu, mis on meil klassijuhatajaga.

Norra keele tund oli peale matat ja siis oli meil asendusõpetaja ja ta oli oi-oi kui õnnelik, et ma seal klassis olin. Tegime sellist mängu, kus pidime enne küsimused välja mõtlema ja siis meid pandi kokku inimestega, keda me ei tunne üldse ja siis pidime nendega rääkima ja neid päriselt kuulama. Ja peale seda oligi päev läbi. Ema võttis mind peale ja me läksime REMA 1000-sse, mu esimene norra pood. Suur vahe, mis ma leidsin Eestiga oli, et neil on kõikidel toodetel norra tekst suurelt esimesena. Absoluutselt kõigel. Siis võtsime Tindra lasteaiast peale ja läksime koju. Kodus sõime "taskus" viinerit ja ema ja Theodor proovisid Eesti sinepit, "Tugevam kui wasabi," ütles Theodor. Siljel tuli meelde, et nad olid mulle teinud väikse kingi mu tuleku puhul. Mul oligi täpselt uut päevikut ja pudelit vaja :)

Sõitsime siis Elverumi, sest Theodoril oli jalkamatš. Miks see Norra kõik nii ilus on. Elverumis oli tegelt kõige koledam wc (mis pole välikäimla), kus ma üldse olnud olen. Kodus sõime jäätist ja ma tegin neile kama. Silje sõi oma kausi tühjaks, aga Tindra ega Theodor mitte. Neile meenutas see putru. Läksin siis oma tuppa ära, sest olen väga väsinud. Tegin tänase Genshin raundi ära ja nüüd kirjutan seda. Täna lähen vast varakult magama, homme kell 7 äratus.




TIRSDAG§TEISIPÄEV 17.08.2021

Esimene tund oli kommunikasjon og kultur. Õpetaja oli väga tugeva taani aksendiga. Siis oli mul prantsa, kust ma leidsin Camilla, kes küsis tunni lõpus, et kas mul on kellegagi süüa lõuna ajal ja niimoodi ta mind kaasa võttiski. Tema lauas olid lahedad inimesed, lähen nende juurde istuma ka homme. Siis oli klassijuhatajatund, kus ta rääkis jällegi palju sellest haldusreformist, mis toimus aasta 2019/20 aastavahetusel... Üldsegi, see õpetaja kasutab nii palju fraase ja sõnu, millest ma ei saa midagi aru. Ta räägib palju ka teemavälist juttu lambist. Ainuke õpetaja kellega mul on siiani olnud arusaamisprobleeme. Aga talle ütlemine võtaks talt ära umbes 90% iseloomu ja seda ma ei taha. Ega see mingi tähtis jutt pole. Peale seda poolt tundi oligi mu koolipäev läbi.

Kodus oli mul kella viieni vaba aeg. Ei mäletagi täpselt, mis ma tegin. Vaatasin "Verdens minste kommentatorboks'i", sest õpetaja näitas seda meile täna komm ja kultuuris ning ma olin sellest varem kuulnud ja natuke ka näinud. Pole aimugi, mis ma veel tegin. Tegelesin Siljega mingite lubadega: koolibuss ja stipendium ja elamisluba (ei saanud veel ühtegi).

Siis kella viie paiku läksime Tindra jalkatundi. See oli kohe siin samas ja see polnud väga mingi matš, vaid rohkem nagu mängud lihtsalt liikumise arendamiseks. Väiksed lapsed on naljakad, aga mitte tahtlikult. Norrakatel on ikka teised näod kui eestlastel. Eestis sa ikka sellise näoga inimesi ei leia. Kodus tagasi, vaatas Silje, et äkki saame minna nädalavahetusel Hamari ronimisparki ronima ning midagi rääkis ta ka veel mäe otsa ronimisest. Eks näe, kõik oleneb ilmast. Ma olen nii väsinud iga päev, lähen uskumatult vara magama! Seda ka täna!

unngå - vältima

fravær - puudumine





ONSDAG§KOLMAPÄEV 18.08.2021

Esimene tund oli kehaline. Õpetaja Aslak oli päris huvitavate riietega. Temast oli raske aru saada, ta kasutas prantsuse r'i (edaspidi skarre-r), aga see polnud väga sarnane Silje dialektile. Silje skarre-r'ist on vähemalt aru saada, aga Aslaki jutt oli nagu puder. Igatahes, kõige lihtsam keka, kus ma olen oma elus olnud. Ei pidanud pärast isegi duši all käima, sest lihtsalt ei higistanud. Siis oli norsk, rääkisime retoorikast. Tuleb välja, et norrakatel on retoorika tund madalamates klassides ja nad õpivad neid apellforme, etos patos logos vms. Väga raske oli aru saada, mis kurat see on. Ma arvan, et ma ei saaks eesti keeles ka sellest midagi aru. Väga tore lõuna oli, istusingi samas lauas, kus eile ja täna võrdlesime bulgaaria, norra ja eesti koolide ja keelte erinevuseid. Siis hakkas sosiologi og sosialantropologi. Kui õpetaja tegi nimede kontrolli ja sai teada, et ma olen Eestist, ütles ta, et tal on üks sõbranna Ruhnult... ??? huvitav nagu ka see õpetaja Brede ise. Sain isegi vastata üks-kaks korda. See võib olla huvitav tund. 

Kuna tunnid said nüüd läbi, otsustasin ma lõpuks ometi joonde ajada oma Visma probleemid. Ma ei saanud Vismasse, ma ei saanud raamatuid, ma ei saanud kappi, kõik sellepärast, et mind pole süsteemis. Läksin sinna IT vendade juurde ja mu konto aktiveeriti kohe... Ei mõista, miks seda kohe esmaspäeval ei võidud teha. Läksin tagasi raamatukokku, sain kapi ja raamatud. Vismas olen ka sees, näen lõpuks oma tunniplaani, aga nüüd on järgmine probleem: Microsoft Teamsis pole ma üheski õppeaines nii öelda sees, seega ma ei näe kodutöid ega materjale... See on probleem järgmiseks päevaks. Miskipärast on mu nimi ka valesti kirjutatud süsteemi... Iti-Mari. Ma ei tea, mis ma tegema pean. Vist pean käituma, et see ongi mu nimi nüüd, sest see tõesti on igal pool, õpetajate listides, Vismas ja raamatukogu süsteemis.

Peale kooli näitas Silje mulle veel veidi Hamar sentrumit ja sõitsime ühte luku poodi, sest mul on kapi ja garderoobi kapi jaoks vaja ise lukk sebida... Lollakas, kui mult küsida. Panevad ise silte üles, et ära unusta oma kappi lukustada, aga siis lasevad ise selle osta. Käisime ka ühes uuskasutuskeskuses, kus ma nägin Shaun the sheepi lamba mänguasja, aga see oli norra lipu pildiga. Kodus ma sõin ja läksin kohe magama. Ma olen väga väsinud peale igat päeva. Appi. tunnikese pärast sõin õhtusööki (väga hea) ja läksin Genshinit mängima ja vaatasin ära "Børning 2", sest me rääkisime täna Siljega filmidest ja ma mainisin, et seda tuli eesti telerist ja mul tuli kohe isu see lõpetada. Ma olen väsinud, ma lähen magama nüüd.

TORSDAG§NELJAPÄEV 19.08.2021

Iga neljapäev on fagdag, mis tähendab et kas mul on kõik tunnid valikained või mul pole ÜLDSEGI tunde! Täna oli esimene variant ja mul oli 180 minutit sotsioloogiat ja 180 minutit filosoofiat. Päääääris raske on mõista, mis kurat nendes tundides toimub. Õnneks oli palju paaris- ja grupiülesandeid, seega ära ma päris ei surnud. Filosoofias rääkisime me muusikast, Elon Muskist ja robotitest, orjusest ja tähtsatest ajaloo sündmustest ja seal jäetigi ka esimene kodutöö jupike, 5 lk lugeda filosoofias. Koduteel rääkisime Siljega "Skamist" 8), sain jagada oma "Skami" teadmistepanka. Kodus mängisin Genshini, vaatasin sarja ja puhkasin. 

Mul on tunne, et Norra koolisüsteem on rohkem sarnane USA omale kui Eesti omale. See, mis tundides toimub sarnaneb rohkem USA koolidest juttudele kui Eesti kogemusele. Tunnis oldakse nii vabad ja peaaegu, et ei hoolita. Telefonid käes ja arvutitest käivad mängud või Solitaire. See on tegelikult päris tähelepanu varastav, jälgisin ühe kaardimängu ja õpetaja sõnad läksidki kõrvadest mööda. Vähemalt oli huvitav. Nad õpivad ka tundides nagu keemia asju, mida me õppisime kaheksandas klassis. Füüsikat ja sellist kraami õpivad aint siis, kui ise konkreetselt valivad selle valikaine. Väga veider. Siin on ka kutsekas samaväärne otsus tavalise keskkooliga ühiskonna vaatevinklist. Norras on palju koole, mis on tavaline keskkool ja kutsekas koos ja minu Katta samuti. Pooled õpilased, kui mitte rohkem, käivad kutsekas mingit ametit õppimas.

Olen ka tähele pannud, et norrakatel tõesti ongi teine nägu peas. Selliseid inimesi sa ei kohta Eestis. Enamustel on ka väga sarnane stiil. Mul on tunne, et Eestis on noorte stiil rohkem individuaalsem, siin on u 80% inimestest samad püksid ja tossud jalas.

atferd - käitumine

evne - võime

FREDAG§REEDE 20.08.2021

Esimene oli komm ja kultuur, kus ma tegin ülesannet paaris, aga see vist oli raskem, kui ma oleks teinud üksi. Ma ei saanud midagi aru, mida mu paariline rääkis, pomises nii palju. Ajaloo tunnis sain kahjuks teada, et norrakad tõesti ei õpigi ajalugu väga. Nad õpivad natukene viikingeid ja teist maailmasõda ühiskonna tunnis, aga nüüd 11. klassis on esimest korda, kui neil on päriselt tunniplaanis "ajalugu". Sain teada, et nad pole varem rääkinud neandertaalidest ega Mesopotaamiast ega midagi... Väga veidras maailmas elan. Ma ei mäleta, millest me filos rääkisime, minu meelest oli rohkem ajaloole orienteeritud tund. Panin rohkem tähele, mida minu ees istuvad inimesed tegid. Üks hetk märkasin ma, et üks inimene vaatas jalgpalli, kaks tükki mängisid Solitaire'i, kaks tükki mängisid üht auto mängu ning ühel oli lihtsalt puhas leht ees ja kritseldas, mitte ei joonistanud, vaid konkreetselt lihtsalt sodis. Viimane tund oli prantsa. Istusin Sindrega, kellega istusin ka filos ja me tegime väga vähe prantsat??? Me ei pidanudki väga midagi tegema, ma ei saa aru, mis tund see oli? Mingi kaks lauset pidin terve selle tunni ajal välja mõtlema ja terve ülejäänud tund oli lihtsalt vaba? Üldsegi, ma pole pidanud veel vihikut nagu päriselt kasutama, ma kasutan seda lihtsalt uute sõnade tõlkimiseks, aga päris juttu siin pole.

Kodus puhkasin tunnikese ja siis läksin üles süüa tegema. Tindra ja Silje tegid kooki ning mina ja Theodor tegelesime "tacodega". Täna ju reede, norrakate armastatud traditsiooniline taco-fredag, aga need olid lõpuks hoopis wrapid. Vaatasime peale šokolaadikooki "Raya ja viimane lohe", norm film. Peale seda hingasin Theodoriga õues natuke õhku ning siis veetsime Siljega aega. Lasin natuke eesti muusikat ning rääkisime Eestist ning kuhu me võiks Norras reisida. Vaatasime, mis eesti toite võiks proovida.

Selle nädala jooksul on mult küsitud kas mul on soome nimi, siis üks luges mu telefonist valjusti Vikipeediat ja õpetaja küsis kas see on soome keel ning üks teine õpetaja nägi mu arvutit ja küsis kas see on soome keel. Seega mingi idee neil on meie keeltest, aga noh... soome keel pole ikka eesti keel. Sain täna ka oma esimese "Eesti... Te ju venelased, ei vä?" Paljud arvavad ka, et ma ütlen väga väärakalt Island ja et ma olen sealt. Ütlen "Estland" ja nad on nagu "oo aa ja ja Island!"

Esimene nädal ongi läbi, aga ikka veel pean sõites ja kooli peal ringi kõndides neelama, et kõrvad lukku ei läheks :/

epoke - ajalooperiood

fornuft - mõistus